pondělí 21. června 2021

Den otců

Pepí, otec, děda.
Otec.

Nejen v křesťanské kultuře je otec brán jako Bůh. Netuším, proč matky nemají stejná privilegia, ale měly by mít. Ostatně, apoštol apoštolů nebyl Petr, ale Marie z Magdaly. 

Krátce před smrtí mi otec vyprávěl, že podle něj, nežil zbytečně. Jistě, že ne. Zůstali po něm dva synové a dvě dcery a práce, které věnoval hodně času. 

Byl hlavním inženýrem výstavby Stadionu Evžena Rošického na Strahově v roce 1978, rekonstrukce Stavovského divadla koncem 80-tých letech, stavby nemocnice v Košicích v roce 1990 a mnoha dalších projektů, včetně těch, které realizoval v mé firmě. 

Málokdo věděl, že jeho kariéru započal třídní učitel základní školy v Košeticích, který mu doporučil stavební průmyslovku v Jihlavě, kde nabízeli i internátní ubytování. Tedy vzdělání, bez nutnosti finančního zajištění. 

Nikdy neříkal, co máme (jeho děti) dělat a tvrdil, že to určitě víme. Lepší školu života poskytnout nemohl. Věděl, že je příkladem.

Na sklonku jeho života jsem měl možnost být s ním 3 roky u mě doma. Nebylo to zcela lehké, ale mělo to smysl. Pro oba. 

Do konce svých dní si udržel důstojnost a i když už neměl mnoho sil, když dorazil jeho vnuk, ožil a byl tím, čím pro své děti a vnuky/vnučky měl být. 

Otcem, kotvou, tradicí a kontinuitou. 

Dnes mi synek (13) u večeře sdělil, že by chtěl být takový otec, jako jsem já. 

Doufám, že bude lepší otec než já, ale tu kontinuitu stále ctím.


3 komentáře:

  1. Krásné, Petře. Určitě jsi skvělý otec. Ne každý se dočká takového ocenění.

    OdpovědětVymazat
  2. Otec je otec. Nekdy jsou strasni a nekdy skvely. Ja bych otce nemenil a jsem za nej vdecny a troufam si rict, ze vzdy uz budu.
    Tedy, ne ze bych to jiz nezminil, i po urcitych úskalích, ale mám tě od srdce rád Otče.

    OdpovědětVymazat
  3. Krásně napsané. Věřím, že každý se snaží být nejlepším otcem (nejlepší matkou). Jo, osud občas zašprýmuje a připraví mnohá překvapení, často netušená. Věřím, že jste príma táta... Opatrujte se. Věra Fina

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář. Vážím si ho.